• pit-foodconcepts - leo de kock aardappel innovaties

Leo de Kock.

Even voorstellen

Leo de Kock is marktleider op het gebied van het verpakken en vermarkten van tafelaardappelen. Inmiddels al meer dan 100 jaar verrassend en innovatief te noemen in de voedingsmiddelensector. Vanzelfsprekend staat de aardappel, in de keuken van nu, altijd centraal bij Leo de Kock.

Leo de Kock luistert naar de consument, inventariseert de wensen van de partners in retail en ontwikkelt producten en concepten die aansluiten bij de trends van deze tijd. Daarbij spelen zaken als ras, herkomst, verpakkingsgrootte en vorm een belangrijke rol. Daarom hebben we een gevarieerd assortiment aan aardappelen en verpakkingen die in groten getale bij de retailers van ons land worden verkocht.

Een klant is natuurlijk niet zomaar een klant. Iedere afnemer, klein of groot, heeft een andere behoefte. Sterker nog, één klant, maakt veelal verschillende keuzes op weekniveau. De ene keer ligt de focus op gezondheid en de andere keer is gemak en een verassend aanbod doorslaggevend. Daarom bestaat het assortiment tafelaardappelen uit: basis, traditioneel, culinair, biologisch en gemak. Dankzij gespreide teelt in Nederland en tal van landen rondom de Middellandse Zee, zorgt Leo de Kock ervoor dat het hele jaar door aardappels zijn voor elk moment van de dag. De website www.denieuwekeuken.nl toont een overzicht van de aardappelproducten van Leo de Kock. Het merk ‘De Nieuwe Keuken’ is het eigen label van Leo de Kock met een veelzijdigheid aan producten waaronder Easy Potato, diverse biologische producten en de welbekende kilo verpakkingen.

Leo de Kock draagt zorg voor onder traditionele aardappelrassen zoals de Eigenheimer en Doré aardappelen, maar ook culinaire varianten waaronder Gourmandine, Roseval, Cerisa en zoete aardappelen en tot slot speciale aardappelrassen zoals Ratte, Oeraardappelen, Koopmans Blauwe en Truffelaardappelen.

Website

www.leodekock.nl

www.denieuwekeuken.nl

Type project

Leo de Kock denkt mee met de retailers. Proactief handelen staat daarbij centraal. Het aardappel schap is al lange tijd hetzelfde terwijl de wensen en behoeften van de hedendaagse consument in rap tempo veranderen. De verse aardappel is al lang niet meer de aardappel die om klokslag 18.00 uur op iedere Nederlandse tafel wordt geserveerd. Opkomende generaties kiezen sneller voor gemak, snelheid en smaak. Tijd voor verandering. Pit-Foodconcepts ging conceptueel aan de slag met deze vraagstukken.

Bijdrage Pit-Foodconcepts

Pit-Foodconcepts ging aan de slag met sector informatie en voerde een scan uit waarbij onder andere actuele trends, signalen uit de markt, consumenteninput en demografische aspecten uit diverse lagen van de bevolking in relatie tot de verse aardappel onder de loep werden genomen. Op basis van de uitkomsten uit deze scan in combinatie met de sector informatie hebben de mannen van Pit een 12-tal kansrijke gebieden als concept uitgewerkt. Deze 12 kansrijke conceptrichtingen zijn ingestoken op basis van doelgroep, sociale laag, unique selling points en demografische factoren van deze groepering om de kansrijke richtingen specifiek te maken.

Deze 12 kansrijke concepten zijn teruggebracht naar een 4-tal retail concepten. Deze concepten zijn tot in detail uitgewerkt. Van conceptbeschrijving en concept benefits (emotioneel en functioneel) tot de reasons-2-believe en de concept discriminator. Ook de consumer insights en unique selling points zijn verder uitgeschreven. De 4 concepten zijn visueel, als conceptversie (voorzet) packaging design, uitgewerkt als briefing voor het daadwerkelijke design.

Momenteel worden de conceptrichtingen verder bekeken en doorontwikkeld door een strategisch designbureau.

Rol

# Conceptontwikkeling 12 kans gebieden verse aardappel schap

# Conceptontwikkeling 4 aardappel concepten retail (Toonaangevende retailer die we helaas niet kunnen benoemen)

# Trendwatching aardappelsector internationaal

# Positionering

# Branding

# Conceptversies packaging designs van 4 retail-concepten

# Concepting (reasons-2-believe, doelgroep, conceptbeschrijving, benefits, discriminator, consumer insights)