• pit-foodconcepts - shrubs by ediks
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts - shrubs horecava innovation award
  • pit-foodconcepts conceptontwikkeling
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts awards - gouden tavola shrubs by ediks
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts - gouden tavola 2016 shrubs
  • shrubs by ediks
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts awards - horecava innovation awards shrubs
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts
  • pit-foodconcepts - shrubs by ediks

shrubs by Ediks.

Even voorstellen

Een Edik is een zacht azijn die in feite geen azijn mag heten. Dat heeft te maken met het feit dat Edik een lage zuurgraad heeft. Deze is namelijk lager dan de wettelijke voorgeschreven 4%. Het voordeel van deze lage zuurgraad is dat de vers verwerkte ingrediënten zoals framboos of aardbei in de Edik als onderdeel van een gerecht beter tot zijn recht komt én dat er geen extra zoetstoffen toegevoegd hoeven te worden om het zuur van de azijn te maskeren.

Het begon allemaal 33 jaar geleden, toen Marga Vugs als hobby een kruidentuin achter haar huis begon. Deze tuin bracht veel meer kruiden op dan zij met haar echtgenoot kon consumeren. In kookboeken zocht ze naar manieren om kruidige azijnen te gaan maken om op die manier de kruiden te gaan verwerken. Samen met huisvriend en top kok Cas Spijkers kwamen zij tot de zachte azijnen, oftewel Ediks. Door diverse kruiden, groenten, fruit en dranken te combineren met de Ediks kwamen zij tot een assortiment van tientallen soorten Ediks varianten.

Na het overlijden van Marga Vugs in 2011 werd de productie van Ediks voortgezet door haar echtgenoot en enkele medewerkers. Vervolgens zocht men naar een blijvende oplossing waarin Ediks alle aandacht zou krijgen die zij verdient. Door de overname door Sjef Brok, die al jaren nauw betrokken was bij Ediks, wordt dit tot op de dag van vandaag met liefde en plezier gewaarborgd. Pit-Foodconcepts werd betrokken bij de productontwikkeling van Shrubs dranken, siropen op basis van Ediks. Na de ontwikkeling en implementatie is het Shrubs merk de schappen ingegaan en heeft het meerder innovatie prijzen mogen ontvangen. Inmiddels, als kroon op ons werk, is het merk Shrubs in handen van één van de grootste A-merken die Nederland rijk is. Trots dat wij, de mannen van PIT, aan de wieg van deze ontwikkelingen hebben gestaan.

Website

http://www.ediks.com/

https://ediks.com/shrubs/

https://www.facebook.com/shrubsnl/

Definitief productontwerp

Alle credits voor het uiteindelijke designwerk en het ontwerpen van alle etiketten en logo’s zijn voor Xander van den Bos. Geweldig mooie vertaling van de concept uitstraling tot verkoopbaar product. Mooi voorbeeld van samenwerken.

Type project

Ediks is een vooruitstrevend bedrijf en een voorloper op het gebied van innovatie. De Ediks producten zijn heerlijk als onderdeel van een gerecht maar zijn breder inzetbaar. In Azië, Amerika en Engeland word azijn gebruikt als onderdeel van een drank. Sjef Brok besloot op deze opkomende trend in te willen spelen met de Ediks producten. Eeuwen geleden waren Shrub dranken in Engeland razend populair. Lees hieronder hoe de mannen van PIT tot het concept kwamen en hoe een foutje kan lijden tot een super sterk concept. Sjef Brok gaf aan dat de huidige markt van Edik of azijn niet meer rendabel was en spaak liep qua doorontwikkeling. Een flesje azijn wordt immers niet iedere week gekocht waardoor de herhaalaankopen van de consument laag liggen. Een product met goede marge maar lage omloopsnelheid. Het bestuur van Ediks gaf de mannen van PIt de doelstelling: Creëer een nieuw product op basis van de Ediks producten waarbij de huidige processen, de kernwaarden en de techniek worden ingezet op vernuftige en vernieuwende wijze in een mainstream markt.

Bijdrage Pit-Foodconcepts

De mannen van PIT deden onderzoek naar kansgebieden van azijn of Edik als toepassing in andere gerechten op dranken. Door uitvoerig onderzoek kwamen we tot de toepassing dranken aangezien men in Azië zweert bij het drinken van azijn om gezondheidsoverwegingen. Frisdranken of siropen bevatten veelal gigantische hoeveelheden toegevoegde suikers. Reden genoeg om een gezond alternatief te ontwikkelen in een segment waar voldoende afzetmogelijkheden zijn om een gezonde rotatie voor Ediks te garanderen. Azijnsiropen op basis van fruitpulp en Edik. Sounds like a plan! Let’s do this!

Het begon allemaal met de conceptfase. Een fase waarin de mannen van PIT tot op de bodem doken van iedere informatiebron. Letterlijk! Want wisten jullie dat de Shrubs dranken door ons zijn ontwikkeld op basis van een eeuwenoud principe? Juist ja. In de tijd van de VOC-handelsmissies, als onderdeel van de Nederlandse geschiedenis, trokken de houten schepen door de hevige stormen van Nederland naar Engeland om daar hun drank te verhandelen. Wijn, rum en sterke dranken werden veelvuldig verhandeld. Helaas voor de handenleraren moest er accijns betaald worden in de haven van Engeland. Niet iedereen was daarmee akkoord en dus gingen er smokkelwaar mee onder de boeg van het schip. Houten vaten werden gevuld met sterke drank zoals rum of whiskey.

De houten vaten waren niet van de beste kwaliteit en tijdens de tocht scheurde de vaten dan ook wel eens. Hierdoor lekte er zeewater bij de drank waardoor er een zoute smaak aan het eindproduct kwam te zitten. De gesmokkelde drank werd nachts pas aan wal gehaald om accijns controleurs te vermijden. De vaten werden vervolgens verkocht aan lokale pubs maar de inkopers wisten direct wanneer het over gesmokkelde waar ging. De zoute smaak verraden namelijk de handelswijze. Om dit te voorkomen stopte de zeemanslieden overgebleven fruit in de vaten alvorens verhandelen. Het verhaal gaat dat men wat vaten heeft laten staan en is vergeten waardoor het fruit en de drank gingen fermenteren. Hierdoor ontstond een alcoholrijke, zoete, fruitige drank. Deze drank zou later razend populair worden in Engeland onder de naam Shrub drink! Een geweldig leuk verhaal toch?

Pit-Foodconcepts nam dit uitgangspunt en ging daarbij het productontwikkelingstraject in, nam de gigantische uitdaging aan en ontwikkelde een innovatief en vooruitstrevend product voor Ediks genaamd Shrubs. Een Shrub drank is een drank op basis van azijn welke laag in zuurgraad is waardoor het drinken ervan, veelal aangemaakt met sodawater, aangenaam is. Shrubs is een fruitsiroop op basis van azijn welke de basis vormt voor een licht zure drank of als onderdeel van een cocktail. Shrubs is een aangename toevoeging in alcoholische cocktails, mocktails en past bovendien ook perfect in kinderdranken als alternatief voor de mierzoete siropen. Met ons team ontwikkelde we 5 prachtige recepturen die variëren van Sinaasappel & Zwarte bes tot Granaatappel & Vlierbloesem. Gedurende het traject ontwikkelde we tientallen Shrubs smaakpatronen waarbij we letterlijk alle grenzen hebben opgezocht. Een Edik is een gefermenteerde basis wat qua productie erg nauw komt. Een kleine aanpassing doet het geheel gigantisch veranderen in smaakpatroon.

De Shrubs dranken zijn inmiddels bekroont met meerdere nominatie prijzen internationaal waaronder de Horecava Innovation Awards in 2016 (categorie Food & Beverage) en de Gouden Tavola Award in Kortrijk België.  De jury prees de vooruitstrevende insteek en het verrassend element van de Shrubs dranken. De Shrubs dranken worden verkocht bij alle Horecagroothandels in Nederland en België waaronder HANOS, SLIGRO, MAKRO en de Kweker.

Pit-Foodconcepts ontwikkelde de gehele productlijn, bedacht het concept en coördineerde het gehele ontwikkelingstraject samen met Sjef Brok. De afbeeldingen in portfolio tonen zowel het werk van Xander van den Bos, onze mockup versies (edgy one) en sfeerbeelden van het product en gebruik. Geniet ervan!

Nieuwsgierig? Bekijk hier het filmpje waarin ondernemer Sjef Brok verteld over de innovatie Shrubs. Neem ook eens een kijkje op de website van Shrubs waar alle prachtige smaken in het zonnetje worden gezet.

Rol

# Conceptontwikkeling PIT Style

# Productontwikkeling

# Verpakkingsadvies

# Fermenteren van diverse smaakpatronen

# Storytelling conceptverhaal, formuleren USP’ s en vormen consumer insights

# Creëren innovatief & toonaangevend productsegment

# Receptuurontwikkeling en sensorische beoordelingen

# Ondersteuning productie, beurzen en events

×
Hi There,

Nieuwsgierig geworden? Just send us a message!

Howdy