Het ontwikkelen van een food product vraagt om een flexibel deeg bomvol expertise!.

By Posted in - on May 16th, 2022 visual van de verpakking en het ontwerp van rebl chef planty potato rings, cauliflower wings en brocolli bites

Het ontwikkelen van een food product

Bij het ontwikkelen van een innovatief food product komen verschillende speelvelden samen. Het is dus zeker geen one man show! Eerder een deeg we kneden met verschillende experts. Heb je wel eens nagedacht over welke onderdelen er allemaal komen kijken bij het ontwikkelen van een food product? Van idee naar product op het Retail schap? Begin maar eens met krabbelen op een bierviltje. Je zult zien dat je al snel een tweede of derde viltje nodig hebt.

Denk aan je product-, en merkstrategie, het concept, je marketingplan, je verpakking, een voedselveilig Retail product, etiketinformatie, een gave huisstijl en een de juiste materiaalkeuzes en productiemogelijkheden. Zonder sterk plan of de juiste mensen in je ontwikkelingsmix gaat dat een stevige kluif worden. Zorg er dus voor dat je, voor dat je gaat ontwikkelen, eerst een sterk team hebt staan of de juiste externe partijen samenbrengt. Dat scheelt je later flink wat kopzorgen. Je kunt ook kiezen voor een bureau met de voornaamste experts onder één dak.

Tijdens je reis van idee naar realisatie is het de uitdaging om zeer uiteenlopende expertises samen te brengen en gestroomlijnd aan elkaar te koppelen zodat het ontwikkelingstraject vlot verloopt. Denk aan je product-, en merkstrategie, het concept, je marketingplan, je verpakking, een voedselveilig Retail product, etiketinformatie, een gave huisstijl en een de juiste materiaalkeuzes en productiemogelijkheden.

no-ordinary-one-man-show-blog

Ontwikkelen vanuit een driehoek

We willen je graag wat meer vertellen over het traject van idee naar eindproduct. In principe kun je zo’n grootse ontwikkeling opsplitsen in drie expertises die je nodig hebt om het overgrote deel van de ontwikkeling te realiseren.

Expertises die nodig zijn bij het ontwikkelen van een sterk nieuw product met sterk merk zijn:

  1. CONCEPT & STRATEGIE
  2. PRODUCT & PROCES
  3. BRANDING & DESIGN

 

no-ordinary-one-man-show-blog-2

Een product ontwikkelen zonder sterk merk is trouwens net zoiets als het bouwen van een fonkel nieuw huis waarbij je de interieurstyling, de aanleg van de tuin en al het schilderwerk van je peperdure kozijnen gewoon achterwegen laat.

De spin in het web

Een technoloog spreekt een andere taal dan een designer. Toch? Maar wanneer ze samen een project moeten draaien zullen ze elkaar toch echt goed moeten begrijpen. Hoe breng je alfa en bèta samen? Dat is de taak van de conceptontwikkelaar of strateeg.

Het concept en de strategie is namelijk de fundering van waaruit ontwikkeld gaat worden. Dan is het logisch als deze grondlegger ook het concept gebruikt als lijm voor de volgende fase. De spin in het web is letterlijk goud waard aangezien hij of zij ervoor zal zorgen dat hetgeen bedacht is ook daadwerkelijk, zonder concessies, over de eindstreep wordt getrokken. Zorg voor een goede spin in je web voordat je investeert in je ontwikkeling!

“een concept en de juiste merk- & product strategie is een essentiële basis van waaruit design en productontwikkeling kunnen ontwikkelen. Ontwikkelen zonder fundering is als schieten met hagel”

Fase 1: Concept & Strategie

De ontwikkeling van een food product begint altijd bij het volledig uitwerken van het kader. Een concept! Een concept is een combinatie van product, merk, marketing en strategie. Alle denkbare onderdelen die van belang zijn bij het ontwikkelen van een food product worden uitgewerkt als framewerk voor de volgende fase.

Onderdelen die aan bod komen zijn:

  • Merknaam, slagzin en merkverhaal
  • Doelgroep, consumer paspoort & behoefteprofiel
  • Trendwatching
  • Merk & product DNA & archetypes
  • Unique selling points
  • Verpakkingsvorm, materiaalgebruik & recycling
  • Keurmerken & claims
  • Stijlbepaling
  • Productvorm, gebruiksmoment & ingrediëntgebruik

 

Fase 2: Productontwikkeling

Vanuit de conceptbasis start de voedingsmiddelentechnoloog met het ontwikkelen van de producten en smaken. Met de gestelde randvoorwaarden worden de producten van keukenschaal vertaald naar industriële schaal inclusief alle voedselveiligheidsaspecten en etiketteringseisen.

Vervolgens maken we een koppeling naar het opschalen waarbij we de zoektocht starten naar een geschikte productiepartner. Soms is de opdrachtgever ook direct de productiepartner maar meestal is dit niet het geval en zullen we dus moeten kijken naar geschikte private label producenten of co-packers.

Wanneer het receptuur opgeschaald is, de verpakkingsvorm definitief te produceren is en de samenwerking rond is, kan de designfase beginnen.

no-ordinary-one-man-show-blog-3

Fase 3: Branding & Packaging

De designer heeft bij aanvang van de designfase een werktekening en alle definitieve verpakkingsinfo nodig. Ook moet de designer alle info tot zijn beschikking hebben aangaande merknaam, merkverhaal, doelgroep, segment, verkoopkanaal, aantal SKU’s etc.

Die informatie is beschikbaar in deze fase en komt voort uit fase 1 en fase 2. De designer gaat aan de slag met het vormen van een huisstijl en een gaaf verpakkingsontwerp. Er zijn altijd tussentijdse presentaties waarbij er verschillende designrichtingen worden aangedragen die passen bij het gestelde DNA.

Als collectief bekijken we dan, samen met de klant, waar ons hart sneller van gaat kloppen. Als het goed is komen alle aspecten van het project voorbij en komen product, merklading en uitstraling mooi samen.

Design credits voor Rebl chef blog visual –> Laura Voet

Meer weten?

Wil je zelf aan de gang met het ontwikkelen van een nieuw food product maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Geef PIT Foodconcepts dan eens een belletje!