the secret sauce of a winning product.

By Posted in - on April 5th, 2022 illustratie van de happy trails verpakkingen in de kleuren groen/blauw, roze/rood en paars/rood

Een food merk moet prikkelen

Holie, The Dutch Weed Burger, Seepje en Rebl Chef. Stuk voor stuk waanzinnig toffe merken die je inspireren, prikkelen en uitdagen. Dit zijn merken waar jij je aan zou willen verbinden. Niet alleen om ze eens te kopen maar meer nog omdat het merk, en de producten die daar onder vallen, voelen alsof ze onderdeel zijn van jouw eigen identiteit. Food merken die een emotionele verbinding aan durven gaan met hun doelgroep zijn uniek en bijzonder. Want dat kan niet iedereen!

Met name de big brands hebben hier moeite mee omdat hun grote, logge organisatie koning is in het mainstream schap. Maar zodra het wat specifieker en persoonlijker moet worden haken ze af. Daarom geloof ik in het feit dat echte verandering en oprechte, wereld verbeterende productinnovaties vanuit startups en scale-ups moet komen. Omdat hun rebelsheid, hun drive en hun visie oprecht echt is.

Geen platgeslagen merk maar een inspirerende winnaar

De rebelse startups en innovatieve scale-ups lijken het beter te doen op het gebied van strategie en merklading. Ze zijn heer en meester in het raken van emotionele snaren waardoor ze geen kopers realiseren maar ambassadeurs. Ze weten hun emotie en oprechte visie te vangen in gedurfde taal die aanspreekt. Maar dat doen ze natuurlijk niet alleen. Daar haken ze een merk-, en product strateeg voor aan die ze helpt bij het “vangen” van hun eigenheid.

Strategie & concept als fundament van succes

Dat bijzondere sausje waar we het over hebben kunnen we scharen onder de noemer CONCEPT & STRATEGIE. Als merk-, en product strateeg voor duurzame food merken weet ik het als geen ander. Het verschil tussen platgeslagen merken en inspirerende winnaars is het onderliggende fundament. De bereidheid om effort, tijd en geld te steken in het ontwikkelen van een sterke basis maakt deze bedrijven uniek. Dat fundament noem je een concept.

het verschil tussen platgeslagen merken en inspirerende winnaars is het onderliggende fundament en de bereidheid om te investeren in emotioneel geladen merk-DNA!

Zie het als het bouwen van een huis. Eerst ga je aan de slag met het vormen van je idee waarna je start met het uitwerken van de technische tekeningen. Pas wanneer die afgerond zijn pak je door met de realisatie fase. Dan neemt de aannemer het met zijn vaklui over en bouwen ze je droomhuis op basis van die tekening.

Bij het ontwikkelen van een sterk merk met innovatieve food producten is dat net zo. Eerst kneden we de ideeën, daarna vormen we een strategie en vanuit daar ontstaat het concept. Het concept en je strategie is vanaf dat moment je bijbel voor nu en voor de toekomst. Vanuit die bijbel gaan we ontwikkelen. Gericht, mét focus en aan de hand van een duidelijke route.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Geen illusies

Wat ik jullie mee wil geven is het volgende. We staren onszelf vaak blind op de mooiste ontwerpen, de gaafste designs en de meest toffe brandbooks. Maar stel jezelf eens de vraag. Wie zou alle keuzes hebben gemaakt? Wie heeft de merkessentie geschreven? Wie zou de merknaam bedacht hebben en alle iconen en usp’s die worden benoemd, wie zou die gevormd hebben? Juist ja, de conceptontwikkelaar en strategiemaker. En precies hier wordt het verschil gemaakt tussen dat platgeslagen merk en die inspirerende winnaar. Die platgeslagen bende vergat na te denken over concept en strategie en die winnaars wisten dat ze moesten investeren in een goed fundament.

Be smart, start concepting first

Iedere ontwikkeling zou moeten starten vanuit een concept en de juiste strategie. Neem eerst de tijd om jouw visie als ondernemer en merkeigenaar op papier te zetten. Wie ben je, wat maakt je uniek en waarom doe ik wat ik doe? Waarom zit ik hier met die Vegan saus of die plantaardige hotdog? Je doel, je purpose! Dat moet boven tafel. Een concept is geen halve versie van wat iets moet worden. Het is juist een onderdeel van je ontwikkeling, een essentiële stap!