PIT Foodconcepts

rhizz rabarber fizzzzzzz.

 

STRATEGIE, CONCEPTVORMING

& PRODUCTONTWIKKELING

RABARBER DRANK

De vraag

Kun je ons helpen met het ontwikkelen van sterke concepten en een passende product-, merkstrategie voor een Millennial driven rabarber drank als alternatief voor suikerrijke frisdrank?

Even voorstellen

Michel Kamps is een gedreven ondernemer en rabarber pionier. Michel is rabarberteler en verwerkt zijn verse rabarber op grote schaal tot allerlei prachtige Millennial minded versproducten. Denk daarbij aan rabarber compote, rabarber jam, rabarber sappen, fruitdranken, gezonde frisdrankalternatieven en suikerarme concentraten. Rabarberhof is een een toonaangevend bedrijf en welbekend in de tuinbouwsector. De verse rabarber wordt direct van het land verwerkt tot kwalitatief hoogwaardige eindproducten. Rabarberhof is constant in ontwikkeling en altijd op zoek naar nieuwe manieren om meerwaarde te genereren in de huidige productketen van boer tot glas of bord.

Type project

De keten van rabarber is vrij kort en vrij “recht toe recht aan”. Aan de ene kant natuurlijk erg prettig werken maar de markt is daardoor enkel en alleen prijs gedreven. Michel Kamps van Rabarberhof is van mening dat dit anders kan. Voor hem, en voor alle andere telers die openstaan voor het slimmer verwaarden van hun waanzinnig verse grondstoffen. Een conceptbenadering rondom het korte keten principe kan daarbij helpen om de Millennial doelgroep als merkambassadeurs te “vangen”. Michel trok de stoute schoenen aan en belde PIT Foodconcepts met de vraag; hoe kunnen we onze verse rabarber verwerken en voorzien van meerwaarde door conceptmatige benadering?

PIT Foodconcepts ging aan de bak met het rabarberconcentraat van Rabarberhof. Dit concentraat is ontwikkeld op natuurlijke wijze en bestaat ui 100% natuurlijke bestanddelen uit de rabarberplant. Trendonderzoek en Millennial focusgroepen wezen uit dat er maar weinig lokaal geproduceerde, veggie based, dranken op de markt waren. Een kans! Het RHIZZ concept was geboren! De smaak van rabarber is een sterk opkomende smaak onder Millennials en kan het hele jaar door als lokale held dienen in tal van producten. Een trendy smaak en al lang niet meer dat oude, stoffige drankje of potje wat oma vroeger maakte. Rabarber is hip en trendy. Dries besloot de focus te leggen op de ontwikkeling van een prikkelende en verfrissende rabarber drank die verkocht kon worden via foodservice en Retail kanalen in Europa.

Een frisse drank, zonder toegevoegde suikers maar boordevol rabarber van Nederlandse bodem. Het concept RHIZZ werd verder uitgebouwd en zelfs voorgelegd aan diverse Retailers in de Benelux. PIT Foodconcepts ontwikkelde meer dan 100 recepturen waarbij werd gezocht naar de perfecte balans tussen rabarber, water en smaaktoevoeging. Een geweldig leuk traject boordevol uitdaging. Howdy!

  • Rabarberhof
  • 2019/2020