geheim-2

DUBBELDOEL – DUBBEL ZO LEKKER.

 

TRENDONDERZOEK &

CONCEPTONTWIKKELING

DUBBELDOEL VLEES

 

De vraag

Kun je ons helpen met het ontwikkelen van een Retail concept rondom dubbeldoel koeien die grazen in de Nederlandse weide?

Waarom werken voor vleesbedrijven?

Verandering begint bij het daadwerkelijk veranderen van een manier van denken, een visie en de toekomstplannen. Een bedrijf zoals Van Loon Vlees en de divisie Meatfriends zijn ontzettend bezig met het verduurzamen van de keten. Ook werken ze volop aan duurzame, diervriendelijke en zelf vegetarische producten. Zo voeren ze met hun merk The Blue Butcher ook een fantastisch mooie lijn waarbij vleesvervangers centraal staan. Vele verschillende merken vleesvervangers rollen van deze banden. Ook hybride concepten zijn aan de orde van de dag. Je ziet het, niet alles is zomaar wat het lijkt. Er gebeuren achter de schermen weldegelijk grensverleggende dingen. Je moet alleen wel bereid zijn om ze te zien en om er mee aan de slag te gaan. Dergelijke partijen hebben een enorme stootkracht en de middelen om een hele grote doelgroep te bereiken op dagelijks niveau. Elke verandering die we daarbij aan kunnen dragen heeft directe impact. Wij dragen graag bij aan de versnelling van positieve verandering op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid dus we gingen deze uitdaging zeker niet uit de weg. Laat de impact maar komen.

Het resultaat

Bij dit project stond de DUBBELDOEL KOE centraal. We vormde het “WEIDEVLEES – DUBBEL ZO LEKKER” concept als kapstok voor alle producten die onder dit label gebracht kunnen worden. We ontwikkelde de strategie en positionering. We vormde concept visuals en een conceptpresentatie die voorgelegd konden worden aan de Retailers. Lees hieronder wat meer over de propositie de we opstelde.

Een bewuste zoektocht van de consument is gaande

De Nederlandse consument is voortdurend op zoek naar duurzame, milieuvriendelijke en bewuste vleesproducten. Het bewustzijn, de zelfredzaamheid en de wil om een positieve bijdrage te leveren aan mens, dier en milieu is al lang niet meer enkel toe te bedelen aan een selecte, kleine doelgroep. Feit is dat het overgrote deel van de consumenten openstaat voor vleesproducten waarbij dierenwelzijn, planetproof en mindfulness centraal staan.

Het vleesmoment van nu

Het vleesmoment verandert. De doelgroep flexitariërs groeit enorm. Daardoor is het vleesmoment er een waarbij bewust genieten op één staat. Vlees eten kan prima, mits daar een goede balans in variatie, een bewust label en kwaliteit tegenover staat. De consument eet wellicht minder vaak vlees maar wanneer ze dit doen kiezen ze bewust voor kwalitatief genieten. Kortere ketens, totale transparantie, verantwoord omgaan met onze natuur, onze boeren en de voedselketen. Dat staat vandaag de dag centraal.

Weidevlees – dubbel zo lekker

Het Weidevlees concept sluit daar perfect bij aan. Weidevlees is vlees afkomstig van Nederlandse dubbeldoel koeien. Nederlandse boeren, met een sterke toewijding voor het verbeteren van kwaliteit en dierenwelzijn, houden deze dubbeldoel koeien met twee doelen. Namelijk voor het produceren van melk en daarna vlees. De koeien grazen veelvuldig in de weide en hebben rustplekken met stro.

Het leven van een dubbeldoel start als melkkoe. Na deze levensfase als melkkoe verdienen deze oer-Hollandse beesten wel even rust. Ze mogen met “pensioen” waarbij ze lekker in de watten worden gelegd. Ze mogen veel buiten op de weide en hebben toegang tot veel lucht, licht en goed voer in de stallen. Aan het einde van de “pensioen” fase worden ze geslacht en verwerkt in Nederland waarna ze verwerkt worden tot Weidevlees producten.

Een duurzame en bewuste keuze

Weidevlees producten hebben een unieke smaak doordat het vlees van de dubbeldoel koeien goed dooradert is. Ze hebben een fijn leven gehad en dat proef je. Weidevlees producten hebben een lage foodprint in vergelijking tot “normale” vleesproducten en zijn diervriendelijk te noemen. De dieren hebben een goed leven, de boer kan efficiënter omgaan met zijn ketenstructuur, we “benutten” het dier ten volste, we zorgen voor Nederlandse producten in de schappen, we zorgen voor een beter dierenwelzijn, en we reduceren de impact op onze natuur.

Je ziet het, Weidevlees stelt de boer, onze planeet en het dier centraal. Zo winnen we allemaal. Vlees met een (drie)dubbel doel dus! Geniet van een lekker en bewust stukje vlees, eet Weidevlees

Ontdek dit vooruitstrevende bedrijf!

Website

Facebook

  • Meatfriends / Van Loon Group
  • 2020/2021
Ontdek meer!