• eigen-ontwikkelingen

ZEEWIER ALS EIWITBRON VAN DE TOEKOMST.

 

KICKSTARTEN EIGEN ZEEWIER-

TEELT EN HET ONTWIKKELEN

VAN ZEEWIERPRODUCTEN OP

INDUSTRIËLE SCHAAL

 

Onze visie

Als Millennial food dude loopt ons brein zo nu en dan over met ideeën. Niet zomaar ideeën maar ideeën waar we echt in geloven. In tegenstelling tot andere bureaus proberen wij ook zelf producten in de markt te zetten. Dat zijn vaak producten waarmee we verspilling terug proberen te dringen of waarbij we winst proberen te behalen voor het welzijn van ons als mens en onze planeet. Zeewier en algen hebben altijd onze interesse gehad vanwege de fascinerende eigenschappen en hun mogelijke rol in de eiwittransitie van dierlijk naar plantaardig.

De wereldbevolking groeit in hoog tempo. De vraag naar voeding stijgt voortdurend waarbij traditionele grondstoffen steeds schaarser zijn geworden. Onze landbouwgronden raken uitgeput en overbelast. De zoektocht naar alternatieve eiwitten is begonnen. Het hek is van de dam. Wieren bieden een passend antwoord op deze zeer ingrijpende veranderingen. De teelt van zeewier is zeer duurzaam te noemen en kan een belangrijke sleutelrol spelen ten aanzien van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarbij staat smaakacceptatie van de consument en de zeewier teelt naar onze mening centraal. De verschuiving van dierlijke eiwitten naar plantaardige eiwitten is een belangrijk gegeven met oog op de toekomst en de groeiende bevolking wereldwijd.

Naar Noorwegen om onze eigen teelt op te starten

In 2016 startte we het REBELZ IN FOOD collectief. Een collectief met like-minded food professionals. We zagen namelijk een enorme groei ten aanzien van zeewier producten wereldwijd. Er was alleen één klein probleem. De gecontroleerde teelt van zeewier was nog onvoldoende aanwezig in binnen en buitenland. Zonder gecontroleerde teelt waarbij opschaling, kwaliteitscontrole en het sturen van waterkwaliteit niet mogelijk is, zou de food sector ook nooit kunnen opschalen. Tijd voor actie!

We schreven een actieplan rondom onze visie van zeewier. Investeren in gecontroleerde teelt van zeewiersoorten & het ontwikkelen van B2B zeewierproducten zodat de food productiebedrijven goede zeewier consumentproducten konden ontwikkelen. Dat was het idee. De Europese Unie zag de noodzaak en we ontvingen funding om het project uit te rollen. We stapte in het vliegveld en vlogen naar Noorwegen. We hebben jaren geïnvesteerd in het ontwikkelen van industriële zeewierconcepten zoals zeewierpulp en zeewierpuree. Samen met SEAWEED SOLUTIONS in Noorwegen hebben we mooie stappen gezet richting een duurzamer voedselpatroon.

ZEEWIERPASTA

Samen met Altoni Pasta ontwikkelde we een zeewierpasta als eerste consumenten eindproduct voor Retail en foodservice. PIT ontwikkelde het hele concept. In 2015 werd deze mooie ontwikkeling bekroond met een prachtige HORECAVA INNOVATION AWARD. Een mooie kroon op ons werk! Om het feestje compleet te maken behoorde we met deze mooie zeewierpasta tot 1 van de 10 genomineerde van de NEDERLANDSE ACCENTURE INNOVATION AWARD.

  • REBELZ IN FOOD
  • 2016 T/M 2020